Saturday 7 July 2012

5 penyakit yang berpunca daripada masalah kebersihan gigi...

5 sebab kenapa u all perlu menjaga kebersihan gigi


Tahukah u all yang senyuman u all boleh mendedahkan tahap kesihatan yang sebenar???
5 penyakit yang berpunca daripada masalah kebersihan gigi...

Penyakit jantung dan strok
Pelbagai kajian telah dijalankan menunjukkan bahawa keradangan dan bakteria di dalam mulut dan gusi boleh merebak ke dalam aliran darah, yang membawa kepada penebalan arteri dan meningkatkan risiko serangan jantung, manakala plak lemak yang terkumpul di dalam salur darah boleh mengakibatkan strok.
Perlu lebih meyakinkan? Satu kajian terkini yang disiarkan dalam Jurnal Perubatan British telah membuat analisis data daripada lebih 11,000 orang dewasa dan menentukan bahawa peserta yang  kurang memberus gigi mereka mempunyai risiko 70% menghidap penyakit jantung berbanding dengan mereka yang memberus gigi lebih dua kali sehari.

Diabetes
Doktor telah lama mengetahui tentang peningkatan diabetes jenis 2 akibat daripada penyakit periodontal, tetapi ternyata mencegah jangkitan gusi adalah punca utama pengurangan masalah diabetes. Satu kajian baru-baru ini di Sekolah Mailman Universiti Columbia Kesihatan Awam yang diikuti 9.296 peserta nondiabetic berusia lebih 20 tahun didapati bahawa orang-orang yang mempunyai tahap penyakit periodontal yang lebih tinggi mempunyai risiko dua kali ganda menghidap diabetes tahap 2 berbanding mereka yang mempunyai tahap yang rendah atau tiada jangkitan gusi.
Walaupun penyelidikan lanjutan diperlukan untuk menentukan sebab yang tepat, satu teori mencadangkan bahawa jangkitan mulut yang serius boleh membawa kepada keradangan gred rendah di seluruh badan anda dan keradangan yang mungkin memusnahkan keupayaan anda untuk memproses gula.

Jangkitan Pernafasan
Mengikut kajian terkini dalam Journal of Periodontology, menjaga kebersihan dan kesihatan mulut anda  juga boleh membantu menjaga  serta melindungi paru-paru anda. Dalam kolam 200 peserta yang berumur 20-60, para penyelidik mendapati bahawa pesakit-pesakit yang menderita dari penyakit pernafasan seperti bronkitis, pneumonia, akut, jangkitan pernafasan, atau COPD mempunyai kesihatan periodontium yang rendah daripada mereka dalam kumpulan kawalan. Sebab bagi persatuan ini mungkin terletak pada bakteria yang disebabkan oleh penyakit periodontal, yang membentuk di tekak atas. Dari situ, ia dengan mudah boleh dihidu ke dalam saluran pernafasan yang lebih rendah dan boleh menghalang pernafasan atau berkembang menjadi masalah yang lebih berkaitan paru-paru yang serius.

Kanser Payudara
Sebagai sains terus mencari perkaitan  yang sangat jelas antara kesihatan mulut dan kesihatan keseluruhan, lebih banyak kajian dijalankan yang meneroka bahagian-bahagian badan yang berlainan. Kajian terkini Institut Karolinska di Stockholm, Sweden mencadangkan bahawa wanita mungkin lebih 11 kali ganda lebih cenderung untuk menghidap kanser payudara jika mereka telah mencabut gigi dan penyakit gusi. Kerana ini adalah salah satu kajian pertama seumpamanya, lebih banyak kajian perlu dilakukan untuk menyokong keputusan, tetapi setakat ini mereka seolah-olah berada di landasan yang betul dengan penemuan semasa yang menyatakan bahawa kurangnya penjagaan kebersihan pergigian secara langsung boleh menjejaskan kesihatan awam anda.

Pregnancy Problem
Jika anda sedang hamil atau sedang memikirkan untuk hamil, penjagaan kesihatan gigi perlu menjadi kepentingan utama anda. Disebabkan oleh perubahan hormon dan peningkatan aliran darah di seluruh badan anda semasa kehamilan, anda lebih cenderung kepada merasai perubahan dalam gigi dan gusi anda. Menurut Akademi Periodontik Amerika, kira-kira lima puluh peratus daripada wanita mengandung membangunkan gingivitis, keadaan yang meninggalkan radang gusi , pendarahan, bengkak, atau tender.Sekiranya tidak dikawal, ia boleh membawa kepada penyakit periodontal, jangkitan serius yang boleh menimbulkan masalah ketika bersalin. Walaupun kajian masih dilakukan, beberapa kajian menunjukkan terdapat hubungan langsung antara jangkitan bakteria dalam mulut anda dan kelahiran pra-matang, kadar kelahiran rendah, dan preeclampsia. Adalah selamat, sekiranya anda  rajin memberus, menggunakan flos, dan melawat doktor gigi anda dan pastikan untuk memberitahu doktor anda sekiranya terdapat sebarang kesakitan atau masalah yang timbul dalam tempoh mengandung.


Gigi sihat ,badan pun sihat...senyum pun manisss..




No comments:

Post a Comment